Siden slutten av 90-tallet har bergensbedriften Digitroll bidratt til at hundrevis av store og små nettbutikker og nettsider har kommet på luften. I dag snakker vi med gründer og daglig leder Patrick Dahl.
Respons Analyses årlige netthandelsbarometer for Digitroll viser at nesten 80 prosent av oss har handlet på nett privat det siste året. Minst 900 millioner ordrer har siden oppstarten gått gjennom en Digitroll-utviklet nettbutikk. Digitroll er i dag en del av byrågruppen Apriil / Media Bergen, og kan dermed tilby komplette løsninger på blant annet design, nettstrategi, kommunikasjon, publiseringsverktøy og e-handelsløsninger.
Patrick er en engasjert bedriftsleder som er opptatt av å kjenne kundene og deres behov godt. Han er en mann med klare meninger og et stort engasjement for industrien og Bergensregionen, og sitter i Bergen Næringsråds ekspertgruppe Handel og service.
Hvem er Digitroll?
- Vi er en rådgiver og samarbeidspartner for flere hundre norske bedrifter som ønsker økt salg og bedre tilstedeværelse på nett. Vår kjernevirksomhet er å skape kundeverdier for våre kunders kunder. Vi har 10 ansatte og ca 25 millioner kr i omsetning, men er konstant sårbare fordi det er utfordrende å få tak i nok IT-utviklere. Mye tid og ressurser brukes derfor på å rekruttere dyktige medarbeidere. Vi har rett og slett for få av de i Norge!
Hva er oppfordringen til norske foreldre, skoler og politikere som er opptatt av vår fremtid?
- Sats på realfag og sørg for at våre barn utdannes i IT! Ha sterkt søkelys på matematikk og programmering. Datarevolusjonen vil bare akselerere fremover, og behovet for gode IT-utviklere er umettelig. I dette bildet er drivende dyktige lærerkrefter alfa og omega – de er våre viktigste ressurser!
Hva bør man sette søkelys på om man vil starte nettbutikk?
- Når du skal starte nettbutikk bør du ha søkelys på sikkerhet, fleksibilitet, pålitelighet og skalerbarhet. Hver kunde krever mye skreddersøm for at løsningen skal bli optimal.
Hvordan har e-handelsløsninger utviklet seg, og hvordan ligger Norge an?
- Da Apple og Steve Jobs kom med iPhone i 2007 ble det et paradigmeskifte for hele e-handelsbransjen og hvordan vi bruker mobile løsninger. I dag er eksempelvis England tre-fire år foran Norge på e-handelsløsninger. De har en langt større andel netthandel, se bare på John Lewis sin satsing.
Det blir også spennende å følge Amazon fremover for det vil påvirke oss i Norge sterkt. Vi har ikke mange gode norske eksempler, men pandemiårene har betydd mye for utviklingen av e-handel også i Norge.
Hvordan er netthandelsmarkedet i Bergensregionen?
- Bergen har dessverre ingen store netthandelssuksesser. Årsakene kan vi bare spekulere i, men med vår historie og tradisjon for handel nasjonalt og internasjonalt bør jo potensialet være der. Våre kunder er faktisk alle andre steder enn i Bergen – de fleste er på Østlandet der hovedkontorene ligger. Vi ser også at det utvikles mange nettbutikker i distriktene, så kanskje «distriktsdøden» kan avblåses?
Ønsker du mer informasjon om nettbutikk-satsing, kontakt Patrick Dahl i Digitroll på tlf. 975 99 994 eller e-post patrick@digitroll.no.