Handel- og servicenæringen går gjennom store endringer. Digital handel skyter fart, og den internasjonale konkurransen blir stadig tøffere. Sammen med ny teknologi drives endringene fram av forbrukere som forventer stort utvalg, rask service og gode priser i alle kanaler. Et økende søkelys på bærekraft tvinger også fram nye forretningsmodeller. Gjenbruk av varer og reduksjon av plast og matsvinn blir stadig viktigere i forbrukernes bevissthet.
De store globale trendene utfordrer virksomhetene som driver med tradisjonell handel, men lokale rammebetingelser har også stor betydning. Et sterkt og attraktivt Bergen sentrum er viktig for handelen i hele regionen. Bergen sentrum har et godt tilbud innenfor kultur, servering og overnatting, men handelen blør. Hver fjerde butikk har forsvunnet fra sentrum siden 2010.
Vår visjon
Vi vil skape en region med attraktiv handel og god service!
Våre fokusområder og mål
- Digitalisering: Vi skal øke bedriftenes kompetanse på digital handel.
- Bærekraft: Vi skal bidra til at Bergen blir en foregangsby innen bærekraftig handel.
- Rammebetingelser: Vi skal bidra til å styrke næringens rammevilkår.
Våre tiltak
Vi vil kjempe for at Bergen får en langsiktig og tverrpolitisk forankret sentrumsplan, som skaper forutsigbarhet for næringsaktører. I 2025 er det rammebetingelser og næring i Bergen sentrum som er vår førsteprioritet:
- Fremsnakke turisme. Et sterkt og attraktivt Bergen sentrum er viktig for handelen i hele regionen. Sentrum er også viktig for andre utenfor sentrum. Sentrumshandelen har lenge tapt markedsandeler, derfor er besøkende redningen. Vi må legge til rette for tilreisende fra nære og fjerne strøk fordi handelsnæringen trenger turistene og tilreisende for å ha tilstrekkelig aktivitet i sentrum. En god by å bo i er også en god by å besøke. Alt som skaffer turisme er bra. Cruiseskipene er hjertelig velkommen til Bergen.
- Offentlig skilting. Bergen må få på plass god skilting. Formålet er å hjelpe brukerne til en klar og oversiktlig navigering i bygninger og uteområder. Skilt-informasjonen må være entydig og lett å forstå, og ta høyde for brukernes ulike personlige forutsetninger og språklige og kulturelle bakgrunn. Alle er tjent med god skilting. Dette må vi få på plass snarlig.
- God tilgjengelighet. Vi trenger å legge til rette for parkeringsmuligheter for at flere skal handle og bruke tjenester i Bergen sentrum. God infrastruktur og fremkommelighet er avgjørende for at næringslivet skal være konkurransedyktig. Bergen trenger gode transportmuligheter og attraktive kollektivtilbud på vei, bane, sjø og i luft for at næringslivet skal fungere. Manglende dirigering i trafikken og dårlig planlegging har skapt unødvendig belastning for flere butikker.
- Løfte Vågsbunnen. Politiet har gjort en formidabel innsats i Vågsbunnen. For at Vågsbunnen skal blomstre og være attraktivt, trengs det mer aktivitet – både kulturtilbud og næring. Gruppen vil jobbe for å samle gårdseiere, næringslivsaktører, kommunen, foreninger og organisasjoner i området for å bedre rammevilkår og finne felles mål vi kan samarbeide om.
- Bravo Bergen. Vi vil fremme de gode historiene om Bergen. Det skjer mye positivt i næringen, og Handel og Service skal være et talerør for å fremme de gode sakene, de som begeistrer, engasjerer og gjør oss stolt over hva vi kan få til på vårt beste.