VSTLND skal samle videoinnhold, aktualitet og serier fra Vestland på plattform for streaming (selvfølgelig utviklet av lokale utviklere), samtidig som vi skal kjøre en døgnloop på vanlig lineær-tv, med innhold som har som mål å gjøre vestlendingen til den vestlendingen vi liker å tro at vi er (eller ønsker å være). I tillegg til at vi skal ha innhold tilpasset tiktok, både for tiktok som kanal i seg selv, men også for å onboarde en spennede seergruppe som vi ikke ellers når.
De ønsker å styrke Vestlendingens identitet som vestlending, vi ønsker å styrke tilhørigheten og vi ønsker å være en plattform for tillit.
Skal en få til bærekraftig endring, må en ha borgerne med på laget. Både når det gjelder klima – men også innenfor sosial og økonomisk bærekraft. Lokale medier har et potensiale til å ta et mye større ansvar enn de gjør i dag, og det er det potensialet vi skal operere i.
Med strategier for næringsliv, politikk, akademia og kultur, i møte med borgeren av Vestland, vil vi være et verktøy og en kanal for arbeid med bærekraft.
VSTLND ønsker å ha fokus på lokalt næringsliv, og det er ikke nytt i lokal-tv-perspektiv. Det som er nytt er de konkrete omstendighetene våre og hvordan de har endret seg bare de siste årene. Vi lever i urolige tider, med en potensiell tredje verdenskrig på trappene – og vår største trussel er ikke nødvendigvis bomber over landet, men å bli avskåret fra handel. Vi må blant annet rigge oss til å bli mer selvforsynte, og da spiller lokalt næringsliv en nøkkelrolle, et lokalt næringsliv som samarbeider. Og som borgeren kjenner til. Lokale medier har et ansvar for å kommunisere det som er viktig for vår region. Alt det spennende som skjer, og alt det viktige.
De ønsker å bidra til samarbeid, og lar bærekraftsmål 17 (samarbeid for å nå målene) gjennomsyre alle prosesser hos oss. De jobber for å fasilitere for bærekraftsmålene i Vestland fylke, med mål nr 17 som felles og gjennomgående for alle våre prossesser er grønnvaskingsplakaten og vær-varsom plakaten.