For 20 år siden var Netflix, HBO og «binge watching» ukjente begrep. Likevel satset TV 2 på streaming og en internettplattform som tok betalt av forbrukere for å se TV-innhold. Det ble en så stor suksess at man valgte å kommersielle den tekniske løsningen bak, og selskapet Vimond så dagens lys i 2011. Et tiår senere er det bergenske selskapet helt i front i utviklingen av medieteknologi, og er i dag en av de ledende aktørene på det globale markedet.
...................................................................................................
Bedrift: Vimond Media Solutions
Kjernevirksomhet: Medieteknologi
Hovedkontor: Bergen + kontorer i New York, USA og Sydney, Australia
Antall ansatte: 60 i Bergen
Etablert: 2011
Omsetning: 113 millioner (2019)
....................................................................................................
Fra «lille» Bergen til den store verden
Vimond startet opp som en del av TV 2 på Nøstet i Bergen, og hadde tidlig fokus på å sette sluttbrukeren sine brukeropplevelser i sentrum. De forstod at slik digitaliseringstrenden utviklet seg ville flere velge andre plattformer enn lineær TV for å få med seg nyheter, serier, sport og TV. Fra de startet opp for TV 2 i Bergen, tok det bare ett år før verdens største kringkaster, Comcast, var på kundelisten.
- Vi har alltid hatt lidenskap for det vi gjør. Fra første dag var vi vår egen kunde og vi ville virkelig lykkes. Når vi gjorde det, så ble vi etter hvert kontaktet av noen av de største selskapene i verden. De store globale selskapene så at det vi tilbydde var unikt. I enkelte tilfeller så unikt at de valgte å bruke våre tjenester selv om de eide konkurrerende bedrifter.
I dag har Vimond, i tillegg til Comcast, store aktører på kundelisten som Fox, Disney, Reuters og den Asiatiske versjonen av Netflix – iFlix. Fra å starte opp med 9 ansatte har utviklingen vært eventyrlig. I dag jobber over 60 personer i Bergen, og i tillegg har Vimond kontorer i New York og Sydney, Australia.
Kulturbygging som suksessfaktor
Høibraaten er tydelig på at uten de ansatte ville man ikke ha lykkes med den utviklingen som har vært. I dag jobber det flere enn 15 ulike nasjonaliteter i Bergen, og arbeidsspråket er på engelsk. Innovasjon, prøving og feiling er det som står sentralt i det daglige – hvor man hver dag prøver å utvikle den beste og mest innovative medieteknologien i verden.
- Vi har vært veldig bevisst på å bygge kunnskapsbedriften vår med kulturbygging. De ansatte er det viktigste vi har. Her er det høyt under taket, og vi oppfordrer våre ansatte til å tørre å satse og tørre å si ifra om sine tanker og meninger om valgene vi tar. Det har vært vår viktigste suksessfaktor, og kulturen i selskapet vårt er noe av det jeg er mest stolt av, påpeker Høibraaten.
Livet etter Covid-19
Pandemien har vært tosidig for Vimond. På den ene siden har mediebransjen skutt fart, da folk er mer hjemme og konsumerer mer innhold på nett. Likevel er dette et ikke modent marked, hvor aktører som Vimond er helt avhengige av å komme i kontakt med ulike potensielle kunder og partnere. Det er vanskelig å sammenligne de ulike leverandørene på markedet uten at man kan bruke ulike messer og arrangementer til å vise hva man faktisk tilbyr.
- Frem til nå har vi vært svært heldige hvor vi har klart å ekspandere blant de store medievirksomhetene i verden som følge av et svært godt omdømme i markedet. Når pandemien kom så har det vært vanskelig å grave opp nye leads, og vi ser at beslutningsprosessene tar lengre tid. Vi ser derfor frem til å kunne reise igjen og treffe nye potensielle kunder over hele verden.
Vimond har stort sett blitt foretrukket av de aller største aktørene. Veien videre for Vimond er nå også å ekspandere til de litt mindre aktørene i markedet. Vimond har blant annet jobbet med å lage teknologi som effektiviserer de tungvinte og «kjedelige» prosessene hos medieselskapene. Eksempelvis har de nylig lansert Vimond IO som er verdens kjappeste redigeringsprogram.
- Vi har veldig stor tro på fremtiden og derfor ansetter vi nå en ny Vice President for marketing. Denne personen vil ha en viktig rolle fra vårt Bergenskontor, så vi håper å se mange søkere fra Bergen som ser Vimond som en attraktiv arbeidsplass med et stort internasjonalt nedslagsfelt.
Du kan lese mer om Vimond på deres nettsider her, og du finner stillingsutlysningen til VP Marketing her.