Det er få kvinner som velger medieteknologi som levevei. Det har ikke stoppet Ingrid Agasøster (45). Hun er i ledergruppen i en bransje i rivende utvikling.
T/F: Ove Sjøstrøm
Ingen kan beskylde Ingrid Agasøster for å være arbeidssky. Jo mer hun jobber, jo mer energi får hun. Og som såkalt chief operating officer (COO) i Fonn Group, får hun påfyll av ny energi hver dag.
– Du er ikke blitt arbeidsnarkoman?
– Nei da, sier Ingrid Agasøster og ler før hun konstaterer:
– Men det må skje noe rundt meg. Det er det som gir meg den ekstra energien jeg må ha for levere i hverdagen.
Nye verktøy for mediebransjen
Hun sitter på møterommet i selskapets lokaler i Media City Bergen. Ute er det grått og trist. Inne er fremtiden lys.
– Det er her vi hører hjemme, blant de etablerte mediebedriftene og alle de spennende oppstartsselskapene. Sistnevnte skal gi oss løsningene og verktøyene fremtidens mediebransje trenger, forklarer hun.
Fonn Group er morselskapet til flere medierelaterte selskaper. Det handler om alt fra teknisk utstyr, til å bygge TV-kanaler og til skybaserte programvareløsninger. Både Mediability, 7Mountains og Mjoll er en del av Fonn Group.
– Vi er veldig hands on på drift og utvikling av alle våre selskaper, og vi følger nøye opp alle oppstartsselskapene våre. Med Rieber og Søn AS på eiersiden har vi også en engasjert og solid eier i ryggen.
– Jeg har stor tro på at den oppvoksende
generasjonen vil viske ut de forskjellene vi fortsatt
ser i dag, men her må vi fortsette å bane vei.
Veien mot toppen
Agasøster kommer fra Bømlo. Etter videregående ble det studier ved Institutt for informasjonsvitenskap på Universitetet i Bergen, før hun landet en jobb som utvikler i Vizrt. Det internasjonale grafikk- og visualiseringsselskapet sprang i sin tid ut av det innovative miljøet som vokste fram på Nøstet etter etableringen av TV 2 i Bergen.
Det skulle vise seg at jobben var et lurt karrieretrekk, selv om hun egentlig ikke trivdes som utvikler i selskapet.
– Det var lenge siden studier og daglig koding, så jeg ble utrolig glad da de ba meg reise til USA for å være med å bygge selskapet i et utrolig viktig marked. Lykkes du her, er veien åpen til resten av verdensmarkedet.
Agasøster og daværende samboer reiste til Atlanta i USA hvor de jobbet tett med CNN og andre store TV-selskaper. Da hun returnerte til Norge etter to år, åpnet det seg på nytt muligheter i Vizrt med å ta del i å bygge opp firmaet sin internasjonale markeds- og kommunikasjonsavdeling. Hun avanserte raskt til global markeds- og kommunikasjonssjef og deretter til EVP of Marketing i Vizrt.
– Ta mer plass
Det var også på vei mot toppen i Vizrt hun fikk Sunnivaprisen i 2016. Juryen skriver i sin begrunnelse at Agasøster er «en person som tar utfordringer på strak arm og som hele tiden søker å bli bedre. Hun kommuniserer tydelig, er strategisk og trygg i beslutningsprosesser».
– Traff juryen i beskrivelsen av deg?
– Å ta utfordringer på strak arm er en god beskrivelse, sier Agasøster som begynner å bli engasjert. Hun hever stemmen et hakk:
– For meg har det handlet mye om å tørre å hive seg utpå og ikke være redd for om en mangler spesifikk kompetanse eller erfaring. Det er bare å brette opp ermene, sier hun med et smil.
– Det er virkelig inspirerende å se unge kvinner på vei opp og fram som legger fra seg sjenanse og beskjedenhet. Man vokser i en lederrolle og lærer hele tiden noe nytt, men man må tørre både å hive seg utpå og å ta plass for å komme dit.
Men slaget er ikke vunnet, slår Agasøster fast.
– Jeg spurte min 13 år gamle datter i morges om hvorfor hun tenker 8. mars og Sunnivaprisen er viktig. Hun svarte at hun har hørt at jenter kan få lavere lønn enn gutter for samme jobb og at vi ikke kan akseptere dette.
– Jeg har stor tro på at den oppvoksende generasjonen vil viske ut de forskjellene vi fortsatt ser i dag, men her må vi fortsette å bane vei, avslutter hun