I Nasjonal transportplan (NTP) 2022-2033 er Hordfast høyt prioritert.
- Det vi ser nå, er verre enn vi trodde. Hordfast utsettes ikke. Regjeringen foreslår å droppe den helt. Det er veldig alvorlig, sier Monica Mæland.
Hordfast er et av samferdselsprosjektene i Norge med aller størst samfunnsøkonomisk nytte. 55 kilometer med veier og broer vil erstatte fem fergestrekninger og redusere reisetiden dramatisk mellom Bergen og Stavanger og innenfor bo- og arbeidsregionen mellom byene.
- Det er ganske utrolig at Regjeringen nå vil skrinlegge et enormt viktig samferdselsprosjekt, som er klart for oppstart i 2027. Et samlet næringsliv på Vestlandet står bak kravet om at Hordfast må prioriteres, sier Monica Mæland.
Bybanen og Fløyfjellstunnelen
- Det er positivt at regjeringen vil fremskynde forlengelsen av Fløyfjellstunnelen. Vi mener samtidig at det vil være svært uheldig med en utsettelse av Bybanen mot Åsane. Bybanen er viktig for hele Bergen. Vi er imidlertid sterkt urolig for at formuleringene som er valgt, etterlater en usikkerhet om prioriteringen. Man velger å si at en skal komme tilbake til prosjektene etter at bystyret har behandlet tilleggsutredning, sier Monica Mæland.
K5 og Nordhordlandstunnelen
Tidligere har det blitt kjent at regjeringen i NTP vil bevilge penger til ny vei og jernbane mellom Arna og Stanghelle (K5 Bergen-Voss) og en ny tunnel mellom Vågsbotn og Nordhordlandsbrua.
- Dette er selvsagt svært gledelig, selv om vi er skuffet over at Nordhordlandstunnelen ikke er inne i første periode. Men sammen med flere andre gode prosjekter på Vestlandet, vil det gi bedre trafikkflyt og økt mobilitet og sikkerhet, sier Monica Mæland.
NTP skal behandles i Stortinget før sommeren.
- Vi vil nå arbeide hardt for å overbevise Stortingets flertall om at Hordfast er et av samferdselsprosjektene med aller størst samfunnsøkonomisk nytte, sier Monica Mæland.
Tirsdag 9. april inviterer Bergen Næringsråd og flere andre til et åpent møte om Nasjonal Transportplan. Arrangementet er åpent for påmelding!