StormGeo blir største værselskap i Latin-Amerika

StormGeo blir det største værselskapet i Latin-Amerika etter oppkjøp av brasilianske Climatempo.
  • Publisert onsdag 20. februar 2019

PRESSEMELDING:
StormGeo blir det største værselskapet i Latin-Amerika etter oppkjøp av brasilianske Climatempo

Bergen, Norge og São Paulo, Brasil - 19. februar 2019

Bergensselskapet StormGeo og Climatempo, det ledende værselskapet i Latin-Amerika, har signert en avtale hvor StormGeo kjøper 51% av Climatempo. Det brasilianske selskapet har hovedkontor i Sao Paolo.
Med StormGeo på eiersiden får Climatempo tilgang til komplementære produkter og teknologi for å kunne tilby flere og bedre løsninger i markedet og styrke sin markedsposisjon, blant annet innen energisektoren, sier StormGeo i en pressemelding. StormGeo har vært tilstede i Brasil med egen virksomhet siden 2012 med offshore som spesielt fokus. Oppkjøpet vil gjøre det mulig å bedre betjene internasjonale kunder i Brasil, samtidig som StormGeo vil utvide sin rekkevidde i Latin-Amerika.
Oppkjøpet av Climatempo vil vesentlig øke vår konkurranseposisjon i Brasil og Latin-Amerika, sier Per-Olof Schroeder, konsernsjef i StormGeo. Som den åttende største økonomien i verden tilbyr Brasil fantastiske muligheter for vekst i en rekke bransjer, særlig innen landbruk og energi.

Carlos Magno, grunnlegger og administrerende direktør i Climatempo sier at sammenslåingen med StormGeo posisjonerer selskapet som en sterk global aktør innen meteorologi og representerer en enorm gevinst innen teknologi. Løsninger med kunstig intelligens blir stadig mer fundamentale for enhver bransje, og i meteorologi er det ikke annerledes. I økende grad krever industrien vesentlige investeringer i teknologi for å utvikle bedre løsninger og forbedre egen konkurranseevne. Sammen med StormGeo, er vi klare til å ta et stort sprang fremover, sier Magno i en uttalelse.

Climatempo ble grunnlagt i 1988 og er en pioner innen meteorologiske tjenester i Brasil. I dag mottar alle de store mediaselskapene i Brasil sine værtjenester fra Climatempo i tillegg til detaljhandel, landbruk og industri. Selskapets nettløsninger hadde mer enn 60 millioner unike brukere i 2018, en vekst på 46% fra 2017 og 1,6 millioner følgere på tvers av sosiale nettverk.


PRESSEMELDING:
Som en del av transaksjonen blir også StormGeo eier av 30 prosent av TV Climatempo, den eneste brasilianske nasjonale værkanalen med fokus på klima og miljøvitenskap, turisme, landbruk og rekreasjon.

Størst i shipping
StormGeo, som startet med værvarsling for TV2 for 20 år siden er i dag markedsleder globalt for tjenester til shipping, offshore og energisektoren. Selskapet teller nå mer enn 500 ansatte og omsetningen vil i 2019 passere 700 millioner kroner.
Innenfor shipping tok StormGeo på slutten av fjoråret over Nautisk Forlag. Selskapet er en av de store aktørene for digitale navigasjonsløsninger med maritime kart og publikasjoner. Nå i februar innlemmet også StormGeo DNV GLs divisjon for operative løsninger innen teknisk skipsytelse. Til sammen mottar mer enn 12.000 skip daglig en tjeneste fra StormGeo innen optimale ruteforslag, værvarsel, navigasjon eller teknisk flåte- og skipsytelse.
DNV GL er på eiersiden i StormGeo med 26,4%. Vi er veldig godt posisjonert for et ytterligere fokus på redusert drivstofforbruk og utslipp blant våre kunder, samt behov for effektive og profesjonelle digitale verktøy, sier Svein Kåre Giskegjerde, leder for selskapets shipping divisjon.

Selskapets hovedsentre for teknisk skipsytelse blir i Hamburg, Singapore og Stockholm, hvor StormGeos skipsingeniører også er lokalisert. For globale værtjenester og optimalisering av seilingsruter for skip har selskapet fra før døgnbemannede sentere i Silicon Valley, New York, Houston, Bergen, Aberdeen og Dubai.


Kontakter:
Per-Olof Schroeder
Konsernsjef
Mobil: (+46) 73 434 63 46
Epost: Per-Olof.Schroeder@stormgeo.com


Svein Kåre Giskegjerde
Head of Shipping
Mobil: (+47) 971 53 441
Epost: skg@stormgeo.com

Våre hovedsamarbeidspartnere