Handelsmønster og digitale trender har endret seg med pandemien. Nå må handelsbedriftene tilpasse seg fremtidens kunder.
Virkes ferske undersøkelse, som nylig ble presentert på et frokostseminar hos Bergen Næringsråd, viser at netthandelen skyter ytterligere fart, og at netthandelen blant den eldre generasjonen øker markant.
Butikk og nettbutikk utfyller hverandre
Undersøkelsen viser at butikkhandelen i Norge har hatt vekst under pandemien, samtidig som netthandelen har skutt ytterligere fart. Vekstvinnerne har vært møbler, byggevarer og bransjer med bredt utvalg. Bransjer med lavest vekst er salg av bøker, foto og musikkutstyr.
- Andel av norske butikkjeder med nettbutikk har økt fra 71% i 2019 til 83% i 2021. Dette har ført til at rene netthandelsaktører omsatte for 27,3 milliarder kroner i 2020. Gjennom å kombinere flere varer og tjenester, kan en også øke omsetning for bedriften, sier Linn Bredesen, leder for analyse i Virke.
De eldre handler mer på nett
Netthandel og butikkhandel hører fremdeles sammen. Andelen som handler mest på nett er fortsatt størst blant unge, men undersøkelsen viser at andelen økningen er størst blant de eldre. – Dette gjør at netthandel har et større potensiale enn hva tidligere undersøkelser har vist, sa Bredesen.
- De fleste nordmenn foretrekker å handle i en fysisk butikk, men et viktig poeng er at svært mange starter handelsreisen på nett. Mange undersøker priser og kundeomtaler på nett, før de faktisk handler produktet, uavhengig av om det er i en fysisk butikk eller i en nettbutikk.
Daglig leder i Aksdal i Muren, Synnøve Aksdal, mener nettbutikk hører sammen med fysisk butikk. De har satset mye på egen nettbutikk, og opplevde en økning i omsetning under pandemien på 15 prosent i 2020, og 25 prosent i 2021. For dem har det fungert i netthandel med å ha fokus på det tekniske, og møte behovet til kundene med for eksempel leveringsalternativer.
- Det er viktig å kommunisere på en slik måte at man er en omni-kanal. Kundene skal vite hvem de kommuniserer med, uavhengig om det er Instagram, chatbot, Facebook eller nettside sier Aksdal.
Nordmenn endret matvanene i pandemien
Linn Bredesen spår et fremdeles høyt forbruk hos nordmenn, samtidig som Norge vil ha en lavere internasjonal vekst.
- Bergensere er mer åpne og impulsive innenfor andre matkulturer, derfor satser vi på et friskt varesortiment som skiller seg markant fra de andre store dagligvarekjedene, sier Neda Hezari, daglig leder i Global Food.
Sammen med Linn Brendsen, ser Neda Hezari at virksomheter i Norge er påvirket av både pandemien og forsyningskrisen etter krigsutbruddet i Ukraina. Det har blitt varemangel, og begrensning innen vareleverandører som resultat.
The Metaverse
Marit Hagehaugen Evensen, bransjedirektør for Retail i Virke viser til at det brukes mye penger i spillverden, og det kan være roten til mange trender vi kan møte fremover.
- Metaverset er internettet, men også en romlig (ofte 3D) spillmaskin-drevet samling av virtuelle miljøer. Det er flere metaverse landskaper, eksempelvis crypto virtual words, spill og mote. Altså noe for enhver smak, forklarer Evensen.
- Facebook har endret navn til Meta. Dolce & Gabbana lanserer og selger digitale kolleksjoner til avatarer og det brukes mer penger enn noen gang på handel i spillverden. Forbrukerne blir på internett, og dette er et signal om hvor viktig dette fenomenet er, og hvor viktig det er å faktisk ta det i bruk, sier Evensen.
- Omsetningsmuligheten i metaverset er antatt å kunne bli 800 milliarder dollar i 2024. Dette er en mulighet en ikke bør la gå forbi. Generasjon Alpha blir født i dag og vil parallelt vokse opp i en virtuell verden, som gjør at behovet og etterspørselen vokser i takt med dette mener hun.
Omstilling kreves for å møte nye digitale trender
Et viktig punkt for bedriftene fremover er omstillingsevne, og her vil god ledelse spille en viktig rolle. En må tenke nytt, se på ulike kompetansebehov, kundelojalitet, inflasjon, økt kompetansebehov, lønnsomhet, bærekraft og mangfold som konkurranseferdighet.
- For å klare seg etter pandemien er det mange bedrifter som har endret seg og fått mer bærekraftige og lønnsomme konsepter, og samarbeider i mye større grad med andre aktører. Endringen er ikke her i morgen, men forbered dere som en handelsvirksomhet, ikke lukk øynene, vær nysgjerrig- ta del i diskusjonen, oppfordret Marit Hagehaugen Evensen.