"Loope" til Oslo på 30 minutter?

Selskapet som vil kommersialisere Elon Musks lyntog-teknologi tror de vil revolusjonere hele industrien. Inkludert Norge om de får de rette partnerne.
  • Publisert mandag 16. januar 1995

Selskapet som vil kommersialisere Elon Musks lyntog-teknologi tror de vil revolusjonere hele industrien, inkludert Norge om de får de rette partnerne.

Hyperloop er et transportsystem hvor passasjerer og gods fraktes i togliknende kapsler som går i lufttomme rør hvor farten kan komme opp i hele 1200 km/t. Leder for Global Business Development i Hyperloop Transportation Technologies (HTT), Rodrigo Sá, er et av de mest spennende navnene på Årskonferansen til Bergen Næringsråd 17. november.

Les artikkelen om Hyperloop her

Målet er å frakte menneskeheten ekstremt hurtig ved å bygge en trygg, rask og effektiv transportform, forteller Sá. – Vår første innvirkning vil være passasjertransport, men vi har også gjort mulighetsstudier på varer som har særlig behov for rask leveranse, som fisk og organer, sier Sá som gleder seg til å komme til Bergen og møte potensielle investorer og partnere. Kontrakter i hele verden HTT og Sá har travle tider. Så langt har selskapet signert kontrakter i USA, Slovakia, Frankrike, Tsjekkia, Forente Arabiske Emirater og Indonesia. I september skrev selskapet kontrakt med indiske myndigheter om å bygge landets første Hyperloop mellom millionbyene Amaravati og Vijaywada. En distanse som i dag tar 1 time vil ta 6 minutter når banen står ferdig.

Rodrigo Sá har stor tro på at Norge kan bli et av de neste landene på denne stadig voksende listen, og sammen med årets bærekraftstema var dette grunnene til at han valgte å delta på Årskonferansen. Ren energi til alle – Vår patenterte teknologi gjør at vårt system kan produsere opp til 30 prosent mer energi enn den forbruker. Det er en ‘game-changer’ som vil muliggjøre FNs bærekraftsmål nummer 7, ren energi til alle. Han er ikke redd for å utkonkurrere tog og t-bane. – Hver gang du ser en jernbane eller en t-bane så ser du en utgiftspost for staten. Med vår teknologi kan vi levere mobilitet raskere, med mindre vedlikeholdskostnader og på toppen produsere energi tilbake til byens strømnett.

Våre hovedsamarbeidspartnere