Tom Georg Olsen i Miles sin ledertittel «konserntjener» er kåret til Norges beste stillingstittel. – En ubrautete, ujålete og moderne leder, som forstår at alt kommuniserer, sier juryen om valget.
En tittel er mer enn et ord. Det sier noe om kultur, ledelse og hva en bedrift står for og ønsker å være. Tom Georg Olsen i IT-konsulentselskapet Miles har i mange år vært en kjent skikkelse og foredragsholder innenfor tillitsbasert ledelse. Nå har han fått en ny utmerkelse. Han har vunnet den ferske kåringen «Norges beste stillingstittel» for tittelen «konserntjener».
Det er podcasten Norske informasjonsrådgivere som står bak kåringen.
Tjenende ledelse
– Som leder har jeg hatt en veldig operativ rolle. Tidligere kalte jeg meg litt på spøk for daglig tjener, fordi jeg brukte mye tid på å kjøre og hente reiseregningene til de utleide konsulentene våre. I 2013 ble vi forsket på av NHH, som fant ut at vi faktisk drev virksomheten i henhold til lederfilosofien «servant leadership» eller «tjenende ledelse» på norsk, sier Olsen.
De daglige lederne i Miles sine konsulentselskaper i Bergen, Oslo og Stavanger benytter nå alle tittelen «daglig tjener», mens Olsen som jobber på tvers, altså benytter tittelen «konserntjener».
Tjener de ansattes utvikling
Det var Robert K. Greenleaf som først coinet begrepet i 1970. En «servant leader» er en leder som deler makt og setter de ansattes behov først og hjelper dem å utvikle seg og yte på best mulig måte. Olsen mener at dette er viktige prinsipper i moderne ledelse:
– Ansatte i kunnskapsbedrifter forventer å kunne utvikle seg, hvis ikke skifter de jobb. Derfor tror jeg at det er viktig at ledere er flinke til å gi de ansatte stor grad av tillit og ansvar. Som leder må du først og fremst tjene deres utvikling og muligheter, sier Olsen.
Juryen i podcasten Norske informasjonsrådgivere sier at Olsen vant kåringen med god margin, nettopp fordi hans tittel oser av ydmykhet og moderne ledelse: – Tittelen er ubrautete, ujålete og demokratisk. Alt det som karakteriserer en moderne leder som er flink til å se sine ansatte, sier podcast-trioen Marius Staulen, Marius Thorkildsen og Sindre Holme.
Dette er første gang at kåringen «Norges beste stillingstittel» finner sted.
Dette er NIR
NIR (Norske Informasjonsrådgivere) er en ukentlig podkast av med Marius Staulen, Marius Thorkildsen og Sindre Holme. De kommenterer ukas begivenheter innen medier og markedsføring med et spekulativt, konspiratorisk og skråsikkert blikk.
Sindre Holme har hovedsakelig jobbet som kreativ leder og kommunikasjonsrådgiver i flere bedrifter, og er utdannet medieviter fra Universitetet i Bergen. Nå driver han sin egen bedrift, Tackl, som skal hjelpe barn og unge med angstrelaterte lidelser ved hjelp av spill.
Marius Thorkildsen er merkevareansvarlig i Aftenposten (Schibsted), og har jobbet som digital rådgiver, har en bachelor i PR og kommunikasjonsledelse fra BI, og en master i bedriftskommunikasjon fra handelshøgskolen i Århus.
Marius Staulen er kommunikasjonsrådgiver i Statens vegvesen, og har bakgrunn fra radio og skriftlig journalistikk. Han har også bachelor i PR og kommunikasjonsledelse fra BI.