Kø av utfordringer

Flytrafikk, ekspressbusser og turbusser har parkert. Taxi og hurtigbåter har få passasjerer, og cruiseskipene og de utenlandske turistene kommer ikke før i 2021. Likviditet vil trolig bli en hovedutfordring for å komme på andre siden av koronastoppen.
  • Publisert torsdag 7. mai 2020

Flytrafikk, ekspressbusser og turbusser har parkert. Taxi og hurtigbåter har få passasjerer, og cruiseskipene og de utenlandske turistene kommer ikke før i 2021. Likviditet vil trolig bli en hovedutfordring for å komme på andre siden av koronastoppen.

Dette var noen innspillene denne uken da ressursgruppe Transport gjennomført digitalt møte for å sette ord på utfordringene for næringen i øyeblikket. Innspillene var mange, og nedenfor gir vi en hurtiginnføring i bransjens utfordringer.

- Det kommer mindre varer enn før, og det vil ta tid før krisen er over
- Turbussaktivitet har stoppet helt opp.
- Ekspressbusser har betydelig nedgang, og har komme i litt av samme skvis som flyselskapene siden det er så få som reiser. Det kan gå mot avvikling av ekspressbusser i Norge.

- Taxinæringen mistet umiddelbart 80% av volumet, men dette er nå redusert til 60%.
- Bortfall av skolekjøring er et problem både i bussnæringen og taxinæringen, og her er det få tiltak fra myndighetene
- Hurtigbåtruter er også truet, har svært stor nedgang, og sommeren kommer til å bli svært vanskelig siden turister utgjør en viktig del av inntektsgrunnlaget.  

- Flere transportører er store på turisme, og hele turistsesongen 2020 er borte.
- Myndighetenes pakker treffer ikke i selskaper som er en avdeling i et annet AS. De får ikke støtte da bortfallet av inntekter totalt må være mer enn 30%. En del av det sesongjusterte reiselivet opplever det samme
 
- Luftfarten har opplevd et ragnarokk, og på Flesland er 90% av passasjerene borte. Nordsjøtrafikken er oppretthold og gjennomføres med flere helikopter enn før pga krav om færre passasjerer om bord.
- Passasjertrafikken Bergen-Oslo er nå i ferd med å ta seg opp igjen
- Det vil komme utsettelser i satsingen på elektriske fly, men prosjektene skal videreføres
 
- De samfunnskritiske funksjonene i havnen går som normalt, og godstransporten har vært bra. Turismen uteblir og det kommer ingen cruiseskip i år.
- Men cruisebransjen vil begynne å seile igjen, og deres nye programmer er store på Norge
- Reiselivet er svært viktig i store deler av Vestland, og Bergen Næringsråd burde lage et kortfattet notat på ting som kan gjøres for å unngå at reiselivet bygges ned for alltid.
 
- De fleste investeringer i transportbransjen har stoppet opp. Aktørene venter på at ting skal gå over.
- Øyeblikkstiltakene fra myndighetene har vært målrettet og gode
- Likviditet vil være den største utfordringen fremover.
- Etterspørselen etter lagerkapasitet har gått opp pga at varer skal lagres til markedene er tilbake i normalt gjenge.
- Det er også STOR etterspørsel etter alle typer varer som kan bringes helt hjem til folk
- Vi vil få et nytt levesett etter krisen, og store deler av transportbransjen er avhengig av at olje- og gassbransjen kommer tilbake i normal aktivitet.
- Transportprosjekter i området går stort sett som normalt. Men mange av dem er avhengig av utenlandske aktører, og det kan gi forsinkelser pga karantener.

 

Våre hovedsamarbeidspartnere