- Plutselig ble det bråstopp i butikken. Nå prøver vi å nå ut til kundene der de er. Mange setter pris på at vi kan levere varer på døren, forteller Synnøve Aksdal.
___________________________________________________
Navn: Synnøve Aksdal
Tittel: Daglig leder. Medlem i Ressursgruppe Handel og Service i Bergen Næringsråd
Bedrift: Aksdal i Muren
Omsetning: 5-6 millioner kroner
Ansatte: 4
Kjernevirksomhet: Selger ytterklær, skotøy og hodeplagg fra byens eldste handelshus.
____________________________________________________
Hvordan står det til?
Vi har vesentlig færre kunder i butikken, og de som kommer, vet hva de vil ha. De er raskt inn og raskt ut igjen. Åpningstiden er nå redusert til kl. 10-16 hver dag. Salget gjennom nettbutikken er stabilt. Denne uken startet vi med hjemlevering til de som ikke har lyst å gå ut. Responsen på dette har vært god, og det gjør at vi holder hjulene i gang i butikken. Vi jobber også på spreng med å få ferdig den nye nettbutikken vår.
Hvordan opplever de ansatte situasjonen vi nå står i?
Vi har god dialog. De ansatte stiller opp og tar godt vare på hverandre. Vi har tatt alle forhåndsregler for å unngå smitte i butikken. Kundene spriter seg når de kommer inn, og vi er også nøye med å sprite alt etter at kundene har gått.
Hvordan utfordres du som leder i disse dager?
Jeg tror det er viktig at vi som er ledere, tenker som ishockeyspillere. De prøver hele tiden å finne ut hvor pucken kommer til å være i neste sekund, og ikke hvor den er her og nå. Vi må prøve å se for oss hvordan ting kommer til å se ut etterpå. Det er også viktig å bli med på tiltak som gjør at vi sammen kan komme oss gjennom dette, slik som f.eks. Bergen Sentrum nå prøver å koordinere hjemlevering til kunder. Det er et flott initiativ!
Hva mener du om myndighetenes ulike tiltak?
Det er flotte tiltak, men vi trenger flere. Jeg håper at de f.eks. kan se på muligheten for å returnere moms og andre avgifter som nettopp er betalt inn. Da vil vi og andre kunne bruke disse pengene til å skyte inn likviditet i bedriften. Det er det vi trenger aller mest nå. Jeg er også bekymret for skatter og avgifter som utsettes. Det å utsette frister kan utsette problemet. Avgiftene skal jo betales på et senere tidspunkt.
Hva synes du er det aller mest problematiske med Korona-epidemien?
Usikkerheten er det mest utfordrende. Hvor lenge kommer dette til å vare? Vi startet året med en rekordstor økning i omsetningen på 250 prosent. Det gjør at vi har litt å gå på, men hvis dette drar ut, kan det selvsagt bli vanskelig for oss også. Vi samarbeider heldigvis godt med leverandørene våre.
Klarer du å koble av og ta deg inn igjen?
Jeg trener mye. Det hjelper på et stresset hode. Jeg leser også en del. Det gjør at jeg får litt nødvendig distanse og overskudd til å tenke konstruktivt og positivt.
Hva har du lært så langt av Korona-epidemien?
Jeg ser nå at ting kan endres i løpet av veldig kort tid. Etter en fantastisk vekst i starten på året, har det nå snudd. Dette har vist meg at vi må strukturere oss bedre og bli flinkere til å forutse og være bedre forberedt. Samtidig er det viktig å ikke gå i krisemodus med en gang, men å holde hodet kaldt og hjertet varmt.