Digitaliseringsløft i IKEA
- Over 70% av kundene våre har vært på nett og lest om produktene før de kommer i butikken. Av og til vet de mer enn oss om produktene, tøyser varehussjef Solrun Hitland.
En konsekvens av økende nettbesøk og -handel er at det er færre besøkende i butikken. IKEA Åsane opplevde for første gang et fall i antall besøkende i fjor. Til gjengjeld, hadde IKEA.com 2,3 milliarder besøkende på verdensbasis.
- Click & Collect har blitt enormt populært, forteller Hitland om en av flere pågående digitaleløft. Med Click & Collect handler kunder på nett og henter varene - ferdig samlet- på vareutleveringen.
IKEA sine kundeundersøkelser viser at kundene får stadig dårligere tid og forventer rask ekspedering. Derfor er både Hitland og resten av stabben på vel 400 ansatte mer ute på gulvet. Selv om flere handler på nett hadde likevel IKEA Åsane nesten 2 millioner besøkende i 2017.
Visste du at IKEA Åsane:
- Er 1,6 kilometer lang om du følger den merkede løypen?
- Er Norges største IKEA varehus med sine 40 511 kvadratmeter?
- Har den største restauranten på Vestlandet med sine 550 sitteplasser?
- Har barnebursdager?