Han har lang erfaring som pilot. Etter endt utdannelse i hjemlandet Tyskland, har han flydd for Widerøe, Fonnafly og store, internasjonale selskaper.
– Men jeg er pilot og jeg har en gründerånd som må få utløp. Å fly et sjøfly overgår alt. Derfor ville jeg starte noe i Bergen, forteller Daniel Boden.
Scandinavian Seaplanes er nytt medlem i Bergen Næringsråd. Da er også selskapet del av det største nettverket for næringslivet på Vestlandet. Daniel Boden kan vanskelig tenke et område som er bedre egnet for kommersiell sjøflytrafikk enn nettopp her. Naturen kan sammenlignes med den vi finner langs stillehavskysten nordvest i USA og i Canada. Norge har en 2000 kilometer lang kystlinje, og fremkommeligheten på Vestlandet kan være krevende.
– Vancouver og Seattle har store sjøflyhavner veldig nært sentrum av byene. Sjøflyene er et svært vanlig syn i en del av verden som også har store avstander og en til dels krevende infrastruktur.
Sjøen er infrastrukturen
Sjøflyet er enormt fleksibelt. Toget trenger store investeringer i stål, betong og tunneler. Flyplasser er svært arealkrevende anlegg, for ikke å snakke om veier og broer som bilene kjører på.
– Et sjøfly trenger i prinsippet bare en flytebrygge. All infrastruktur ligger der allerede, på fjorden, uten et eneste gram utslipp.
– Men sjøflyet drives av en forbrenningsmotor?
– Inntil videre, ja, og det har vi til felles med hele den norske flåten av fritidsbåter. Men vi har null påvirkning på marint liv, og vi ser også mulighetene som ligger i ny, bærekraftig teknologi, sier gründeren.
Vi blir med en luftig reise fra Sandviken. Motoren brummer godt idet vi tar av, men det blir fort mindre støy. Når vi glir ned på den blanke sjøen ved Glesvær, går motoren på tomgang.
– Vi søkte om konsesjon et sted, og da var noen lokalpolitikere svært bekymret for støy. De ble litt forundret da vi sa at vi hadde flydd der i tre år allerede. De hadde ikke lagt merke til oss. Vi har heller aldri fått noen klager gjennom alle de årene vi har hatt vår virksomhet i Sandviken.
Disponerer fem sjøfly
I 2015 innledet Daniel Boden et samarbeid med et finsk selskap. Målet var å finne et marked som de kunne vokse i. I dag har Scandinavian Seaplanes 15 erfarne piloter ansatt.
Tidligere sjøflyvirksomhet hadde kanskje enkelte cowboyinnslag, men slik er det definitivt ikke lenger.
– Vi bestemte oss tidlig for at kravene til sikkerhet skulle være de samme som for de store, kommersielle selskapene. Vi tok med oss pionerenes kompetanse og erfaring, men bygget et eget manualsystem helt fra grunnen av. Vi fikk dette godkjent av Luftfartstilsynet, og snart hadde vi også vår egen AOC – air operator certificate. Det gir selskapet en lisens til å fly kommersielt i store deler av Europa.
– Vi det eneste småflyselskapet igjen i Norge, med ett lite unntak i Oslo, forteller Dag Jarle Aksnes, styremedlem og tidligere sjef for Avinor på Bergen lufthavn.
– Og vi er blant svært få i hele Europa som tilbyr sjøfly. Vi disponerer nå fem sjøfly i Bergen, Ulvik, Haugesund, Bodø og Finnmark.
Vurderer elektriske fly
Da Scandinavian Seaplanes nylig fikk fornyet sin konsesjon, fløy selskapet på historiske vinger.
– Flytrafikken fra Sandviken går mer enn hundre år tilbake i tid. I 1920 startet den første flyruten i Norge, blant annet mellom Stavanger, Haugesund og – altså – Sandviken i Bergen, forteller Sven Arild Wågsæther, flyingeniør og kommersiell direktør i selskapet.
Daniel Boden legger ikke skjul på at en lignende rute – fra sentrum til sentrum i vestlandsbyene – er en drøm. Drømmen er elektrisk.
– De første kommersielle, elektriske flyene er i luften allerede. Det finnes også større fly enn våre, som kan lande både på vann og landjord. Vi kan være blant de aller første i Europa som tilbyr disse, kanskje allerede i 2025 eller 2026. Vi bygger vår visjon på tilgjengelig teknologi, ikke på hva vi tror kan være mulig om ti år, sier Boden.
Konkurrerer i utlandet
Cruiseturister sørger for et godt driftsgrunnlag mellom april og oktober. Selskapet flyr også jegere inn i fjellet. Nå ønsker Scandinavian Seaplanes å vise næringslivet at dette er en transportform som er skreddersydd for Vestlandet.
– En bedrift kan spare veldig mye tid. Skal man kjøre bil fra Bergen til Sauda, for eksempel, tar det fire timer. Et sjøfly bruker 30 minutter. Kunden kan reise når man vil og direkte dit man skal, sier Daniel Boden.
– Vi vil være en aktør å regne med i det norske transportsystemet, slik sjøflyene lenge har vært det nordvest i Amerika. Det finnes et marked mellom Widerøes gode tilbud og der vi er i dag. Lufthansa tilbyr i dag reiser mellom Frankfurt og Manhattan. Tenk deg en flyreise fra kontinentet til Flesland og direkte videre til Rosendal eller Balestrand. Vi ser ingen grunn til at det ikke også kan tilbys i Bergen og langs hele kysten.
Eller i sør-Europa, for den del. Scandinavian Seaplanes er valgt som operatør for kommersielle flyvninger over Adriaterhavet, mellom Italia, Hellas, Kroatia og Montenegro.
I mellomtiden er sjøflyet til Scandinavian Seaplanes tilgjengelig for alle dem som vil raskt av gårde på Vestlandet – eller som rett og slett ønsker seg et minne for livet.