Et historisk tilbakeblikk
Dampskipet har siden det ble bygget i 1913 vært på flere reiser, både fysisk og eierskapsmessig: Den startet som hurtigbåt i HSDs fartsområde Bergen – Hardanger – Sunnhordland – Stavanger fra 1928, og gikk sitt trofaste løp for HSD, også under 2. verdenskrig.
I etterkrigstiden ble skipet ombygget fra dampskip til å gå på dieselmotor. I tillegg ble skipets eksteriør modernisert, og det gikk i rute Bergen – Odda frem til 1959. Ti år senere var skipet å se i en ny, grå drakt, når Det Blå Kors overtok eierskapet av skipet. I løpet av de ti årene Det Blå Kors disponderte skipet ble det brukt som hybel- og sosialsenter for alkoholskadde krigsseilere.
Igjen skiftet skipet hender, og ble overtatt av Norsk Veteranskibsklubb i Oslo, før den ble solgt videre til Veteranskipslaget Fjordabåten, der båten fikk sin hjemkomst til Vestlandet og Bergen. Her ble skipet igjen ombygd tilbake til dampmaskin. Dampeventyret gikk så opp i røyk, bokstavelig talt, da skipet den 20. Mai 1987 hadde branntilløp i maskinrommet. I løpet av kort tid var det et utbrent vrak som lå i fjæresteinen ved Sandvikvåg. Ingen kom til skade i brannen, men skipets skjebne så innledningsvis mørk ut: Skipet ble erklært totalskadet av forsikringsselskapet. Det var derimot et lysglimt som dukket opp da de fant ut at maskinen og deler av skipet var mulig å reparere. Dermed startet et omfattende restaureringsprosjekt.
Tilbakekomsten
I 1991 ble skipet erklært verneverdig av Riksantikvaren, og det ble bevilget penger for å ta vare på skroget og skipet. Selve restaureringsarbeidet var tidkrevende, og møtte mange overraskelser underveis, men skipet sto eksteriørmessig klart til Nordsteam i 2005, takket være ildsjeler som jobbet iherdig med å ferdigstille skipet.
Stiftelsen
I 2006 ble skipet overført til sin egen stiftelse, Stiftelsen D/S Stord I, som hadde som formål å istandsette og vedlikeholde det ærverdige skipet. Stiftelsen og skipet har i løpet av deres levetid fått sponsorer, og fikk i 2013, i skipets 100. år, tildelt passasjersertifikat fra Sjøfartsdirektoratet. Skipet kunne med dette ta ombord 99 passasjerer. I dag er skipet å se ved sin faste kaiplass ved Holbergskaien i Bergen, og kjører ca. 30 turer i perioden mai-august.
I mai 2020 tok Atle Tornes over som styreleder for stiftelsen. Atle har bred erfaring fra både Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap og Fylkesbåtane i Sogn og Fjordane. Etter koronapandemien har skipet nå begynt å seile for fullt igjen, og det ærverdige dampskipet er atter en gang å se ute i havbildet i og rundt Bergen og omegn.