Årets vinner av SPIR-prisen har ingen konkurranse og vil elektrifisere fritids- og proffbåtsegmentet med motorer på 100HK-900HK.
Allerede i vinter rulles de første motorene ut på markedet, både brukte og nye hurtiggående båter vil nå kunne installere batteri og motor. Prisen på elektriske båtmotorer er foreløpig både to- og tregangen, men utgifter til drift er bare en femtedel. De jobber nå med verdens raskeste el-båt, en doning under 30 fot, som kan gjøre hele 60 knop. Rekkevidden er på 25-30 nautiske mil og lading tar bare en halvtime.
Les juryens begrunnelse under:
Juryens begrunnelse
Juryen har i år vurdert i underkant av 30 kandidater fra hele landet.
Årets tre finalister ble plukket ut på bakgrunn av juryens vurdering av klimagevinst og forretningspotensiale. Her scorer alle tre svært høyt – selv om de retter seg mot helt forskjellige bransjer.
(om vinneren)
Årets vinner har store ambisjoner – for selskapets utvikling og klimaet. Juryen har latt seg begeistre over personene som står bak– her finner man både energi og gjennomføringsevne. Potensialet for utslippsreduksjoner og verdiskaping er derfor stort.
Skal klimamålene nås kan ingen sektorer forbli uendret. Det gjelder også de delene av maritim sektor som årets vinner retter seg mot.
Med hel-elektriske fremdriftssystem vil vinneren ta opp kampen mot fossilt drivstoff i alt fra arbeidsbåter til fritidsbåter. Og ikke bare i nye fartøy. Selskapets skal også gjøre eksisterende småbåter utslippsfrie.
Det er en glede å utrope Evoy som vinner av SPIR-prisen 2019.
Gratulerer!