Medier spiller en avgjørende rolle i et liberalt, demokratisk samfunn. I de siste tiårene har medieindustrien stått i store og krevende omstillinger. Digitalisering, konkurranse fra internasjonale teknologiselskaper og fremveksten av kunstig intelligens har gitt medieselskaper rom til å vokse, samtidig har dette skapt nye utfordringer. - Vårt mål er å utvikle teknologi og kompetanse for å motvirke disse og styrke bransjens omstillingsevne, sier Christoph Trattner, professor ved Universitet i Bergen og leder for MediaFutures forsknings- og innovasjonssenter.
Norges første forskningssenter som utvikler ansvarlig medieteknologi
I de siste tiårene har vi vært vitne til raske og omfattende endringer i medielandskapet. Digitalisering og fremveksten av kunstig intelligens har skapt nye muligheter og har vist seg å være av stor verdi for mediebransjen.
- Kunstig intelligens (KI) har gjort store sprang de siste årene og har blitt stadig mer aktuelt for næringslivet. Medieselskaper har satset på KI som en måte å levere nye produkter, mer personlige opplevelser og forbedre effektiviteten, forklarer Christoph Trattner.
I over tre år har han vært prosjektleder for Norges første forskningssenter for ansvarlig medieteknologi. Senteret heter MediaFutures og holder til i Media City Bergen.
Trattner fortsetter:
- Fremskrittene innen kunstig intelligens og maskinlæring har gjort det mulig for medier og journalister å forbedre og utvide spekteret av deres tjenester og styrke deres konkurransemessige fordeler. Men disse nye teknologiene kommer imidlertid også med en rekke ennå uløste utfordringer. For eksempel, personalisering, hvor innhold tilpasses brukerens preferanser og interesser, har blitt standard, også i medier. Målet er å presentere brukere for innhold som er relevant for dem. Men bruk av algoritmer for å styre innholdssorteringen kan også ha en bieffekt. Den kan nemlig redusere mangfoldet og forårsake «ekkokammer» og «filterbobler» ved å eksponere brukeren kun til innholdet som bekrefter brukerens egne synspunkt. Dette kan på lang sikt føre til økt polarisering og radikalisering av samfunn. Vårt mål i MediaFutures er blant annet å utvikle anbefalingsteknologi som gir brukere en mer balansert mediediett.
Samlet de viktigste aktørene i bransjen
Ansvarlige anbefalingssystemer er ikke den eneste oppgaven senteret tar for seg.
Målet er også å utvikle kunstig intelligens programvare som hjelper å oppdage falske nyheter, samt interaksjonsteknologi som vil la brukere, som barn og eldre, samhandle med medier mer effektivt. Disse ambisiøse målene skal oppnås i samarbeid med høyt profilerte forskningsinstitusjoner og anerkjente medieteknologiselskaper og kringkastere.
- Vi har samlet sentrale nasjonale og internasjonale medieaktører og akademiske institusjoner. Samarbeidet er helt avgjørende for at vi skal finne løsninger på nåtidens største utfordringer og for at vi skal nyte godt av demokratiet, understrekker MediaFutures leder og legge til:
- Allerede nå kan vi skryte av flere forskningsartikler og nye prototyper vi har utviklet siden oppstarten av senteret, blant annet prototype av nettbasert applikasjon som hjelper med å avsløre falsk informasjon som finnes i tweets relatert til nyhetshendelser. Dette er kun en start. Man kan forvente mye spennende og ikke minst viktig forskning og løsninger fra oss i tiden fremover.