Havfruene stakk av med seieren

07.03.2018
FISHNIBS: Jentene på bord 6 imponerte panelet med sine ideer. Fra v. Tasha Prestø-He (Lerøy Seafood), Renate Hjørnevik (Akva Group), Tina Reppe (Coast Seafood) Anne Tolås (student, UiB) og Hanne Sælemyr Johansen (PwC).

FISHNIBS: Jentene på bord 6 imponerte panelet med sine ideer. Fra v. Tasha Prestø-He (Lerøy Seafood), Renate Hjørnevik (Akva Group), Tina Reppe (Coast Seafood) Anne Tolås (student, UiB) og Hanne Sælemyr Johansen (PwC).

Havfruene tok hjem seieren

-Morsomt og spennende å møte så mange internasjonale kollegaer i sjømatindustrien, forteller Tasha Prestø-He.

Denne uken var Tasha blant mer enn 60 deltakere på Young Leader Summit (YLS), en egen samling for unge ledere på den globale konferansen North Atlantic Seafood Forum (NASF) i Bergen.
De fikk blant annet høre Bacardi King fortelle om den internasjonale merkevaresuksessen Saucy Fish, som treffer travle, kresne konsumenter hjemme.
Så fikk delegatene prøve ut egne ferdigheter og kreativitet. Oppdelt i lag fikk de som oppgave å presentere et produkt basert på marine råstoffer og fortelle hvordan det skulle markedsføres. Etter en halvtimes idédugnad bar det frem på podiet for å presentere produktet for et myndig panel, bestående av professor Magne Supphellen (NHH), Catarina Martins (ansvarlig for miljø og bærekraft i Marine Harvest) og Bacardi King, category analyst i det britiske selskapet Seachill.

Påfunnene var mange og gode, basert på ulike råstoff som blekksprut, laks og sild. Hva tror du om merkevarer som Omegaburger, Seagreen, QuickSalmon eller SushiDog? «Herring for sharing» var slagordet fra et av lagene som ikke nådd helt til topps. Det gjorde derimot bord 6, som Tasha delte med Renate Hjørnevik (Akva Group), Tina Reppe (Coast Seafood) Anne Tolås (student, UiB) og Hanne Sælemyr Johansen (PwC). De presenterte produktet FishNibs – «fish you would love to nibble».  -Vi likte ekstra godt at FishNibs tar utgangspunkt i avskjær og rester fra annen produksjon. Ulike fiskearter kan tas i bruk i en svært bærekraftig prosess, sier Catarina Martins. Panelet likte også at FishNibs spiller på de tre begrepene hengivelse, bekvemmelighet og variasjon (indulgence, convenience and variation).

-Det er ingen tvil om at Young Leader Summit vil bli et stadig viktigere samlingspunkt for unge ledere i bransjen, sier Marit Warncke, administrerende direktør i Bergen Næringsråd. -Vi har inngått et langsiktig partnerskap med North Atlantic Seafood Forum, med særlig vekt på å skape en god arena for unge, dyktige ledere i en svært internasjonal bransje.

Deltakerne på årets YLS representerte mer enn ti ulike nasjoner. Sammen utgjorde de et solid startskudd for årets North Atlantic Seafood Forum. NASF regnes som en av verdens viktigste businesskonferanser innen akvakultur og sjømat. Ledere fra hele verden samles hvert år i Bergen, og i år er deltakelsen rekordstor:
-Vi har 950 delegater i løpet av disse tre dagene, og det er vi svært fornøyd med, sier Jørgen J. lund, daglig leder i NASF.

Hva skjer så med vinnerproduktet FishNibs?
-Vent og se, sier Tasha Prestø-He, som er storkundeansvarlig med ansvar for Asia i Lerøy Seafood.


WORKSHOP: 60 unge ledere deltok med liv og lyst i workshopen på YLS.


PANELET: Det var et kompetent panel som kåret vinneren på Young Leaders Summit. Fra v. Bacardi King, category analyst i det britiske selskapet Seachill, Catarina Martins (ansvarlig for miljø og bærekraft i Marine Harvest) og professor Magne Supphellen (NHH).