Nytt medlem: Ulriken Consulting

05.07.2021

Etter 14 år som Umoe Consulting ble IT-konsulentselskapet med røtter tilbake til 2002 omdøpt tilbake til Ulriken Consulting. De ansatte kjøpte i fjor sommer opp aksjene til Jens Ulltveit-Moe, midt i pandemien. I dag er det et voksende konsulenthus som leverer tjenester innen IT-arkitektur, systemutvikling, BI, maskinlæring og prosjektledelse.

I 2002 startet de ansatte opp Ulriken Consulting første gang. Siden starten har de satset på programmering og prosjektledelse innen IT. I 2006 kjøpte UMOE-gruppen, med Jens Ulltveit-Moe i spissen, opp større andeler av konsulenthuset, helt til de på det meste eide 2/3 av selskapet. Fra å være 20 personer i starten var de blitt til 34 ansatte i juni 2020. Når Umoe ønsket å selge, ble de ansatte invitert til å kjøpe opp aksjene, og gå tilbake til røttene – nemlig Ulriken Consulting. Alt av kontrakter, ansatte og kundeforhold fortsatte som før og for kundene var det bare et navneskifte som var forskjellen.

Et stort investeringsvalg midt i en pandemi

- Det er ikke tvil om at det var krevende for våre ansatte å gå sammen midt i en pandemi, skrape ut det de hadde av sparepenger for å kjøpe opp selskapet. Noen var til og med uten oppdrag, og usikkerheten var stor. Men vi trodde på det fra starten, og i dag er jeg så utrolig stolt over de ansatte som tørr å satse på Ulriken Consulting, deler administrerende direktør Hans-Martin Zeil.

Og siden har konsulenthuset fortsette å vokse. På 1 år har man gått fra drøyt 30 ansatte, til å nå passere 40. Det er ansatte med alt fra bachelor til master til doktorgrad, men felles for de fleste er at de har en eller annen grad av IT eller informatikk i bunn. Ulriken Consulting omsetter forretningsideer til løsning, og skreddersyr i stor grad for sine kunder. I enkelte prosjekter gjennomfører de hele løsningen selv, men i stor grad som innleide konsulenter i ulike virksomheter.

- Vi gjør både front-end og back-end, og det er stor sannsynlighet at dersom du betaler en regning i en nettbank så har en av våre flinke konsulenter bidratt til å levere løsningen. Vi er ofte en del av våre kunders strategiske og viktige målsetninger.

«Kunnskapsdeling» som kjerneverdi
Helt siden starten har Ulriken Consulting vært opptatt av å tilby de ansatte kompetanseheving. I Ulriken Consulting finnes det fire ulike faggrupper. I disse faggruppene får hver ansatt utvikle seg faglig, og derav også kunne gi bedre leveranser til kundene. I tillegg inviterer Ulriken Consulting sine kunder inn i faggruppene til å bli bedre kjent med de ansatte, og til å ta del i det utviklingsløpet som ansatte har igangsatt.

- Vi er en kompetansebedrift, og vi lever av folkene våre. Vår filosofi er at dersom de ansatte får utvikle seg i et godt miljø, så vil de også gjøre en bedre jobb og de ansatte vil bli lengre i selskapet. Og det ser vi resultater av. Vi ser hvordan faggruppene har gått fra å være en lønnet del av jobben, til å være et sted som først og fremst er for sosial aktivitet og faglig utvikling. Det gjør meg stolt å se at ansatte verdsetter vår kjerneverdi «kunnskapsdeling» så høyt.

Lovende fremtid
Etter å ha lagt bak seg det første året hvor de ansatte har stått som eiere bak Ulriken Consulting, er det en lovende fremtid i vente for selskapet. Aktiviteten er høy, og mange ønsker å jobbe i Ulriken Consulting.

- Akkurat nå så jobber vi steinhardt for å kunne levere mer av det som blir etterspurt. Vi er i en svært god situasjon, og vi har ingen konkrete tallfestede målsetninger. Ulriken Consulting skal jobbe med det de er gode på, og vi skal utvikle oss hver eneste dag til å levere det beste for våre kunder, avslutter Zeil.

Les mer om Ulriken Consulting her.