Solrun Kristine Hitland er varehussjef ved IKEA i Åsane. Foto: IKEA
Solrun Kristine Hitland er varehussjef ved IKEA i Åsane. Foto: IKEA

I dag snakker vi med Solrun Kristine Hitland

06.05.2021

- Når verden blir så utrygg som nå, blir hjemmet ekstra viktig og vi tilbringer mer og mer tid hjemme. Det gjør jo at bedrifter som oss får en veldig positiv effekt av korona, forteller Solrun Hitland, varehussjef på IKEA i Åsane.

__________________________________________________________
Navn:                           Solrun Kristine Hitland
Tittel:                           Varehussjef
Bedrift:                        IKEA
Kjernevirksomhet:   Produsent og salg av møbler og interiør
__________________________________________________________


Hvordan har salget i pandemien vært sammenlignet med et normalår?
- Omsetningen hos oss har vært mye bedre enn i et normalår. Hovedgrunnen til det tror vi er at det er begrenset hva vi kan bruke penger på i Norge. Vi kan ikke reise, i lange perioder har restauranter vært stengt, aktiviteter har vært stengt, og det vi vet er at når verden blir så utrygg som nå, blir hjemmet mer og mer viktig for oss. Vi tilbringer mer og mer tid i hjemmet vårt. Det gjør jo at bedrifter som oss, som selger møbler, får en veldig positiv effekt av korona.

Hvilken avdeling var mest populær hos kundene og hva har vært det mest solgte produktet i pandemien?
- I starten av pandemien så vi at veldig mange brukte tiden hjemme til å rydde og organisere, og trengte ulike ting til oppbevaring. Samtidig måtte alle på hjemmekontor, så vi solgte også veldig mye kontormøbler en periode. Vi så også at når du tilbringer mer tid hjemme så blir du opptatt av at det er trivelig rundt deg og at du har godt lys, så vi solgte mye belysning og mye tekstiler. I fjor sommer hadde vi et fantastisk salg på hagemøbler fordi vi ville tilbringe tiden ute.

- Så forstod vi jo alle etterhvert som tiden gikk, at dette ikke ville gå over så fort. Dermed begynte flere og flere på større prosjekter hjemme. Vi har solgt mye kjøkken, mye oppbevaringsmøbler som garderober, skap, kommoder, sofaer osv. Stort sett har vi solgt veldig mye mer av alt. Så vi er godt fornøyd. 

- Det vi ikke har solgt så mye av er spisebord. Naturlig nok fordi vi kunne ikke ha gjester hjemme.

Hvordan ble dere påvirket av koronatiltakene, og har dere benyttet dere av myndighetenes tiltakspakker? 
- Vi har som selskap verken i Åsane eller i Norge benyttet oss av tiltakspakkene. I land som er utenfor Norge har IKEA betalt tilbake den støtten de har fått. Vi har blitt påvirket, vi måtte stenge restauranten på våren i tre måneder. Så måtte vi stenge to uker i februar, når alle frittstående butikker over en gitt kvadrat måtte stenge.

- Også har vi som alle andre måtte tilpasse oss endringene i reglene som er kommet. Men det har gått fint. Vi har dessverre måttet stenge et veldig populært sted som er lekerommet som barna elsker å være i. Og det har vi fortsatt stengt. 

Hadde IKEA-ansatte anledning til å jobbe fra hjemmekontor?
- Vi er en bedrift som gjør at det ikke er naturlig at de ansatte er hjemme. I tillegg har vi veldig store arealer for kontor og møterom som gjør vi at vi har klart å tilrettelegge for at ingen er nærmere to meter når de er på jobb. Det gjør at de ansatte stort sett har vært på jobb i hele perioden.

- Vårt hovedverneombud har vært veldig opptatt av at så lenge vi klarer å tilby en trygg hverdag, vil han at vi skal være på jobb. Det å sitte hjemme kan ha sine utfordringer, jeg tror at vi har behov for å treffe mennesker. Vi har vært veldig heldig og ingen ansatte er blitt smittet mens de har vært på jobb. Det er en bekreftelse på at vi har klart å gjøre det trygt. 

Hvor vanskelig var det å opprettholde smittevernreglene i den store IKEA butikken? 
- Denne butikken er veldig stor og det er en fordel i seg selv. Vi har satt et maks antall på hvor mange som kan være inne samtidig og beregnet at alle skal ha 2 meter plass. Når vi kommer opp til det antallet stenger vi inngangsdørene, så teller vi og slipper mennesker inn i puljer, for å forsikre oss om at det ikke er for mange inne samtidig. I tillegg har vi innført nye strenge vaskerutiner, vi har satt opp pleksiglass for å beskytte de ansatte, vi går med munnbind i kundeområder osv.

- Det har vært viktig å følge med på hva som gjelder til enhver tid, og ta raske beslutninger for å få ut informasjon til alle. Jeg synes at kundene våre har vært veldig flinke til å overholde de reglene og anbefalingene vi har kommet med. De fleste mennesker er veldig fornuftig. 

Har behovet for kompetanse internt endret seg gjennom i denne pandemien? 
- Vi gjennomfører møter mer og mer på teams. Vi har innført mulighet til å planlegge kjøkken, garderobe og bad og ting til bedriften via teams for de kundene som er bekymret for å gå på butikk. Det har vært endring for de som jobber med de tingene å gjennomføre planleggingstimene digitalt. Men det har gått superfint!

Har dere som virksomhet endret dere? Eksempelvis oppdaget eller tilpasset seg nye markeder, kundegrupper, blitt mer digitale og innovative?
- Vi hadde en online løsning klar for både "Klikk og hent", og bestilling med levering både på bil og i postkassen. Det viser at flere og flere handler på nett, og vi har hatt en stor økning i online salg hos oss. 

Hvordan ser dere for dere at sommeren og høsten vil bli, og hva tenker dere om framtiden? 
- Den som det hadde visst! Det endrer seg fra uke til uke i forhold til når vi skal bli vaksinert, men vi tror at sommeren kommer til å bli travel, all den tid det er lite sannsynlig at vi kan reise til utlandet. Mange vil nok fortsatt bruke penger på hjemmet sitt. Også tror vi at til høsten, hvis alle har fått vaksine og vi igjen får mulighet til å reise, å gå på restaurant osv, vil det nok bli brukt mindre penger på det som vi holder på med.

- Vi må bare fortsette å bli enda flinkere på å gi kundene våre en fantastisk handleopplevelse. Å tilby nyheter, å ha produkter på lager slik at de som skal kjøpe sofa eller kjøkken velger å komme til oss, i stedet for å gå til andre. 

IKEA er en del av "Broen til jobb", hva er det? 
- Det er et prosjekt som startet i Oslo, hvor hensikten er å bidra til å integrere flyktninger og asylsøkere inn i samfunnet og i norsk arbeidsliv. Det ble en kjempesuksess. Alle enheter i IKEA igangsatte initiativ for å hjelpe asylsøkere og flyktninger å bli integrert i samfunnet. Vi her i Bergen startet rett etter påske med elleve stykker.

- De jobber på IKEA to dager i uken og går på skole tre dager i uken for å lære norsk. Jeg tenker at vi som har vokst opp i Norge, vi har så mye å lære av disse menneskene. Det er en gave for oss å få lov å være blant disse menneskene.

Har du noe på hjertet som jeg nå ikke har spurt deg om? 
- IKEA som konsern tok et veldig tidlig standpunkt til at vi skal ta vare på våre ansatte, det gjør jo at ingen har blitt permittert i dette året. Vi har hatt alle på jobb selv om vi har vært stengt i restauranten, vi har gitt alle mulighet enten til å øke kompetansen sin eller til å gjøre andre ting. Jeg er utrolig stolt over å jobbe i et selskap som tar samfunnsansvar og ansvar for sine medarbeidere.