Christine Moe Gjerde er daglig leder i Voi.
Christine Moe Gjerde er daglig leder i Voi.

I dag snakker vi med Christina Moe Gjerde

28.01.2021

Mikromobilitetselskapet Voi mener elsparkesyklene i sentrum er kommet for å bli, og bergensere "voier" nå i gjennomsnitt lengst i Norge. - Et helhetlig mikromobiltetstilbud understøttet av adekvat infrastruktur er fremtiden dersom vi skal ta det grønne skiftet og urbanisering på alvor, mener daglig leder Christina Moe Gjerde.


Hva er mikromobilitet for dere?
- Det skjer en revolusjon i måten vi beveger oss i bymiljøer. Mikromobilitet løser mange av de transportutfordringene vi har i dagens urbane områder, samtidig som det gir økt fremkommelighet, reduserte utslipp og bedre luftkvalitet.

Hvordan har dere opplevd bergensere som brukere?
- Vi har fått en fantastisk velkomst i Bergen. Bergensere voier i gjennomsnitt de lengste turene i Norge, og etter at vi lanserte tilbudet vårt i desember har Bergen voiet over 42.000 km, noe som tilsvarer en hel gang rundt jorda. Som bergenser kan jeg ikke legge skjul på at jeg synes det er vanvittig kult å få en så bra start i hjembyen.

Hvilke utfordringer har dere hatt i forbindelse med Korona?
- Ved utbruddet brukte vi mye tid og ressurser på organisering og implementering av hygienetiltak. Da myndigheten anbefalte å ikke bruke kollektivt var det mange som byttet ut trikk, bane og buss med elsparkesykkel. Når 70 prosent av Oslos befolkning har lastet ned VOI-appen blir det veldig viktig å sørge for at tilbudet er smittefritt og trygt.

Hvilke justeringer eller tilpasninger ønsker dere i egen bransje?
- Vårt største ønske for bransjen er regulering. Reguleringen bør skje gjennom kommunale anbudsprosesser hvor den enkelte kommune får bestemme hvilke krav, regler og retningslinjer som gjelder for deres region. Dette mener vi er helt nødvendig for å ivareta et godt mikromobilitetstilbud. Enkelte kommuner har forsøkt å regulere tilbudet med anbudskonkurranser, men manglende regler og sanksjonsmuligheter fører til at enkelte useriøse aktører allikevel fortsetter drift. Dette fører til et oversvømt og kaotisk marked.

Hva er den beste og dårligste erfaringen dere har gjort siden lansering?
- Den beste erfaringen vi har gjort siden lansering er hvor viktig det er å ha flinke, positive og fremoverlente ansatte. Det har vært en berg-og dalbane av utfordringer siden oppstarten for to år siden, men våre folk har alltid møtt dem med strake armer og optimisme. Den dårligste erfaringen var perioden da en liten gruppe mennesker bestemte seg for å ødelegge mikromobiltetstilbudet i Oslo gjennom hærverk og ramponering.

Hvordan ser mikromobilitets-fremkomstmidlene ut om 10 år? Hvor mye skjer på denne fronten?
- Jeg tror vi vil se flere forskjellige typer fremkomstmidler, ikke bare elsykler og elsparkesykler som dominerer markedet i dag. Fremkomstmidlene vil veie mindre og ha bedre batterikapasitet, noe som fører til vesentlig større operasjonsradius. Den viktigste utviklingen vil definitivt skje innen teknologi. Fremkomstmidlene vil bære avansert teknologi og sensorer som sørger for et enda grønnere, enklere og tryggere tilbud.

Er sparkesykler i sentrum kommet for å bli?
- Ja, det er det ingen tvil om. Det er i sentrum mikromobilitet først og fremst hører hjemme. Et helhetlig mikromobiltetstilbud understøttet av adekvat infrastruktur er fremtiden dersom vi skal ta det grønne skiftet og urbanisering på alvor.

Hvordan er en typisk hverdag for en Voi-ansatt?
- Vi har et bredt spekter av funksjoner, så en typisk hverdag er veldig vanskelig å beskrive. Den viktigste fellesnevneren i de ansattes hverdag er at alle skal ha det morsomt på jobb, uavhengig om de analyser brukerdata, utvikler mobilitetstilbudet eller jobber med logistikk. Når folk trives og har det morsomt gjør de også en bedre jobb. Målet for alle er å bidra til en bedre by der vi har virksomhet.


Fakta om Voi:Voi opererer i 50+ byer i 11 land
Hovedkontor i Stockholm
Ca 400 ansatte globalt, i Norge 26 ansatte (Oslo, Stavanger, Trondheim og Bergen)
Til dags dato har Voi mer enn 6 millioner brukere og 30 millioner turer.

Etterspørselen etter løsninger for mikromobilitet i Norge er skyhøy. I løpet av halvannet år har vi en brukerbase tilsvarende 70 prosent av Oslos befolkning, og de har gjennomført over fem millioner turer med elsparkesykkel. I Bergen lanserte vi som første operatør i samarbeid med kommunen i slutten av november 2020. Vi jobber godt med alle kommunene, ved å for eksempel dele data gjennom våre API.