Mette Mæhle (t.v) er daglig leder i AG&. Her med sine rådgivere Tibor Mæhlum, Mads Liabø og Lisbeth Hope Frugård. Foto: Thomas Morel.
Mette Mæhle (t.v) er daglig leder i AG&. Her med sine rådgivere Tibor Mæhlum, Mads Liabø og Lisbeth Hope Frugård. Foto: Thomas Morel.

I dag snakker vi med Mette Mæhle

19.01.2021

AG& er et av landets eldste reklamebyråer, og 2020 var året det skulle feires 75-årsjubileum. - Byrået ble etablert i 1945 da det meste skulle bygges opp igjen etter krigen. Som i alle kriser handler det om å se mulighetene i begrensningene. Vi har en jobb å gjøre – nå som den gang, sier daglig leder Mette Mæhle.

_________________________________________
Navn:                      Mette Mæhle
Tittel:                      Konsulent / Daglig leder
Bedrift:                   AG&(AlfGundersen)
Kjernevirksomhet: Reklamebyrå
_________________________________________

I 2020 hadde byrået 75-årsjubileum og skiftet navn fra AlfGundersen til AG&. Byrået ble etablert av Mette Mæhles fars onkel i 1945. De er nok et av de aller eldste reklamebyråene i Norge – om ikke det eldste. De hadde gledet seg til å feire jubileet, men måtte selvsagt legge planene på is.

Hvordan er ståa i din bransje i disse dager?
- Nå som alle bransjearrangementer har blitt avlyst, det jammen ikke greit å vite! Jeg tror bildet er veldig delt. Medie- og reklamebyråer som er eksponert mot kultur, reiseliv og transport sliter nok. Andre opplever ikke så store økonomiske konsekvenser. Selv jobber vi med bransjer som havbruk og marine næringer, men også boligutvikling, mobiltelefoni og nettbutikker. Her har det vært en god utvikling.

Hva kjenner dere på som den største utfordringen?
- For kundene våre har digital synlighet blitt viktigere enn noen gang. Det handler om å nå ut til riktig målgruppe og skape en god og effektiv kundedialog. Da de store internasjonale messene ble avlyst, ble fag-webinarer løsningen for mange. Jeg vil påstå at flere av våre kunder fikk større oppmerksomhet på denne måten enn de ville gjort på de tradisjonelle messene. Webinarer innenfor de smaleste fagfelt ble markedsført overfor spesifikke målgrupper og samlet overraskende mange tilhørere verden rundt.

Hvilke av myndighetenes tiltak har hatt størst betydning for deres bransje, og hvilke nye tiltak ville være viktig i tiden fremover?
Mæhle mener at det aller viktigste tiltaket er smittevernreglene som har gjort at vi har unngått de høye dødstallene. - Men tiltakene har vært smertefulle for mange bransjer. Permitteringsreglene har nok hatt stor betydning i vår bransje.

Når det gjelder fremtidsutsikter, tror Mæhle på god vekst.
– Så lenge vi har reiserestriksjoner vil vi fortsatt ha vekst innenfor bolig, hjemmeoppussing, bil, båt og hytte. I tillegg tror jeg alt som har med friluftsliv og sportsutstyr vil fortsette å vokse. Alle som ikke er berørt av krisen har jo stort sett har fått bedre økonomi grunnet blant annet lavere boligrente. Penger som ellers ville vært benyttet til utenlandsreiser får nå en kortreist anvendelse. Laksenæringen og annen eksportrettet virksomhet nyter også godt av den lave kronen. For egen del opplever vi at timeprisene våre konkurrerer godt internasjonalt.

Hva er så langt den mest negative konsekvensen av pandemien for din næring?
Teams-møter har fungert overraskende bra i AG& og når pandemien er over, vil de fortsatt komme til å bruke digitale møter. Men i noen sammenhenger fungerer det dårlig.
- Kreative prosesser mister dynamikk når vi sitter på hver vår skjerm. Vi går glipp av spontaniteten, latteren, de vittige replikkene, og idéskissene over bordet. Vi savner hverandre!

... og den mest positive?
- Hjemmekontoret har senket pulsen for mange. Det blir mindre reisetid og mer fleksibilitet når det gjelder arbeidstid. De ansatte står på og leverer hele veien, men arbeidstiden er mer tilpasset den enkeltes situasjon. Så lenge arbeidet blir gjort, er det helt greit å ta seg en tur midt i arbeidstiden.

Kan koronakrisen også bidra til å styrke Bergensregionens posisjon og konkurransekraft? I så fall, på hvilken måte?
- Med Teams er jo avstanden til resten av verden blitt mye mindre. Den lave kronekursen kombinert med høy teknologi- og digitalkompetanse gjør Bergensregionen konkurransedyktig. Det skaper store muligheter for flere bransjer.

De som tenker strategisk og jobber målbevisst med digital kommunikasjon har mye å vinne.
- Ta en tradisjonsrik aktør som Wallendahl: Allerede før krisen fikk vi være med å utarbeide en digital 3-årsstrategi for dem. Gjennom koronakrisen har de opplevd en eventyrlig salgsøkning og gjennom nettbutikken selger de til kunder over hele landet. Det er skikkelig gøy!