Tore Nyhammer er adm. direktør i Bergen Fiber.
Tore Nyhammer er adm. direktør i Bergen Fiber.

I dag snakker vi med: Tore Nyhammer

12.05.2020

- Vi har økt bemanningen i denne koronaperioden, og tror at flere og flere vil benytte hjemmekontor også i den «nye normalen». Bergen Fiber skal bidra til det går sømløst, stabilt og trygt. Samtidig tror jeg mange av oss gleder seg til den fysiske samhandlingen kontoret, sier Tore Nyhammer i Bergen Fiber.

_________________________________________
Navn:                   Tore Nyhammer
Tittel:                   Adm. direktør
Bedrift:                 Bergen Fiber
Omsetning:           Forventet rundt 390 millioner kroner i 2020
Ansatte:               45 totalt (i tillegg kjøper vi tjenester fra rundt 200 personer for å levere alle tjenestene våre)
Kjernevirksomhet: Leverandør av fiber til privat-, borettslag/sameie- og utbyggermarkedet, og Altibox-produktene bredbånd, tv og telefoni til Bergen og Vestland.
____________________________________________


Hvordan er tilstanden i hos Bergen Fiber akkurat nå?

- Vi har det travelt. I disse tider der alle er så avhengig av tilgang på nett, må vi som leverandører sikre at det fungerer, er stabilt og sikkert. Allerede før den berømte talen til Erna hadde vi organisert oss på hjemmekontor. Vår hovedprioritet var å sikre drift og nett til alle våre eksisterende kunder. Vi kjøpte inn ekstra med reservedeler og erstatningsutstyr for å ikke gå tom. Det skulle ikke stå på oss, og vi skulle være med å bidra til samfunnsoppdraget – holde hjulene i gang.

- Når vi har det så travelt har vi hentet inn ekstra bemanning. Det er gledelig å bidra med jobb i disse tider med høye permitteringstall. Bare i Øvregaten har vi den siste uken fått inn over 100 nye kunder. - Vi leverer til 14-15 kommuner og Bergen kommune er vår største. I Bergen sentrum er det en stor jobb med mye graving. Gamle kobberkabler erstattes med fiber. Nå når det har vært lite biler i sentrum går gravingen mye raskere. Tidligere kunne en feilparkert bil forsinke oss med mange timer.

Hvordan vil bedriften og bransjen være påvirket fremover?
- Det vi mobiliserer for nå er videre økning i etterspørsel etter stabilt og sikkert nett. Siden 2007 har vi ekspandert. Vi er stolt over å få være med på å bidra til økt effektivitet og produktivitet der samhandling, informasjonsdeling, og underholdning spres gjennom vårt utstyr og vår teknologi. Hvis vi ser det vil bli potensielt bli behov for mer kapasitet, så er vi i forkant, fyller lagrene og oppgraderer.

Det er indikasjoner på at samfunnet er på vei tilbake til den «nye normalen», hvilke varige endringer kan koronasituasjonen ha gitt dere som bedrift?
-Vi tror at det blir mer og mer vanlig at folk arbeider hjemmefra. Vi skal bidra til at det skal gå sømløst og smertefritt når det gjelder internett. Samtidig merker jeg selv at vi trenger også den fysiske nærheten av det å samles på kontoret. Det er greit å samhandle på nett, men sosial omgang er jammen meg viktig og nødvendig.


Hvilke tilpasninger gjør dere for å møte tiden som kommer?
-Vi er rigget for fremtiden, og vi lærer hverdag i forhold til det å levere våre løsninger og teknologi ut raskere og smartere. Det vi ble litt overrasket over i starten var at våre montører ikke kunne komme inn i huset og ferdigstille siste del av monteringen. Nå avslutter vi på vegg, og tar ekstra hensyn og forholdsregler for å gjennomføre den siste delen.

- Vi har vært og skal fortsatt være aktiv i markedsføring og på tilbydersiden i markedet. Et viktig mål vi har satt oss er at de som jobber med og for oss ikke skal permitteres. Derfor legger vi ekstra trykk på salg i disse tider, og som jeg sa til Schibsted forleden: - Vi skal bruke mer penger på synliggjøring. Det ble tatt godt imot.