Lise Redfern er administrerende direktør i Arven AS.
Lise Redfern er administrerende direktør i Arven AS.

I dag snakker vi med: Lise Redfern

30.04.2020

- Vårt mål er å «Gjøre livets små og store begivenheter vakrere». Når alle begivenheter blir kansellert, faller mye av grunnlaget vårt bort, forteller Lise Redfern, administrerende direktør i Arven AS.

______________________________________________
Navn:                 Lise Redfern
Stilling:              Administrerende direktør
Virksomhet:     Arven AS
Omsetning:      30 mill kr
Ansatte:            30
Kjernevirksomhet: Produksjon og salg av sølv- og gullvarer
_______________________________________________


Hvordan er situasjonen for Arven akkurat nå?
- Krisen har fått store konsekvenser for oss og det ble raskt veldig krevende. 25 av 30 ansatte ble permittert omgående, og vi holder hjulene i gang med en minimumsbemanning. Vi produserer fortsatt i noen grad, driver nettbutikken, og har åpent i butikken, men med begrensede åpningstider.
Jeg har opplevd en enorm dugnadsånd internt i virksomheten og en fantastisk innstilling hos medarbeiderne, de vil Arven så inderlig vel. Vi er ved godt mot og det er god stemning, til tross for usikkerheten.

Hvilke konsekvenser har coronakrisen medført for dere?
- Vi er blitt rammet ganske brutalt, markedet vårt forsvant omtrent på dagen. Vårt mål er å «Gjøre livets små og store begivenheter vakrere», så når alle begivenheter blir kansellert faller mye av grunnlaget vårt bort. Alt av bryllup, konfirmasjoner, dåp, familieselskaper, feiring av runde dager og andre anledninger er enten utsatt eller utgår fullstendig. I tillegg lager vi mye medaljer og premier til idrettsarrangementer, disse har også blitt satt en stopper for. Størstedelen av omsetningen i vår egen butikk og opplevelsessenter retter seg mot cruiseturistene i sommermånedene, det sier seg selv at dette markedet er borte nå.
Vi leverer til nesten alle landets gullsmedforhandlere. Disse ble også mer eller mindre stengt over natten som følge av kundesvikt.

- På den positive siden har vi vært nødt til å tenke nytt og lage nye forretningsmodeller, hvor blant annet nettbutikk og bruk av sosiale medier til markedsføring blir enda viktigere. Jeg tror de som klarer å omstille seg og se muligheter nå, overlever.

Har de lokale initiativene som «Handle lokalt» og hjemleverings-kampanjer hatt noen effekt?
- Bergenserne heier på oss, og vil det beste for oss, det er det ingen tvil om.
Vi har aktivt tatt i bruk alle lokale fellesinitiativer og kampanjer. Vi er ute hos folk og leverer varer og henter ting som skal pusses opp eller repareres, selvsagt helt uten kostnad for kundene. Vi har hatt høy aktivitet i sosiale medier med aktuelt innhold, kampanjer og konkurranser. Vi er takknemlig for alle positive tilbakemeldinger fra kundene, både i butikken og på sosiale medier. Det betyr mye.

- Og vi i Arven heier på Bergen! Vi har derfor spesialdesignet en unik kolleksjon til byens 950-årsjubileum. Denne inkluderer blant annet 17. maisløyfer, og disse har allerede blitt en suksess. For en eller annen form for 17.mai-feiring vil det jo bli, og bergenserne er kanskje de aller beste til å feire nasjonaldagen med de aller flotteste sløyfene. Om du har lyst å ha et minne fra jubileumsåret, så ta en titt på arven.no for å sikre deg en unik 17.maisløyfe i ekte sølv, håndlaget i Bergen for bergensere. 

Hva med myndighetenes tiltak?
- 2019 var et omstillingsår for Arven og vi fikk et negativt driftsresultat. Eierne tilførte betydelig frisk kapital i fjor og vi er nå inne i en pågående satsingsperiode. Farten inn i 2020 var god, salget i årets første måneder i år viste fin utvikling i forhold til i fjor, men så rammet krisen oss midt i mars og vi ser en alvorlig omsetningssvikt. For april måned estimerer vi en nedgang på hele 70%.

- Vi opplever dessverre at myndighetenes tiltak ikke treffer oss slik de er utformet nå. Det er tøft å innse at vi ikke vil få noen hjelp i form av tilskudd for å avhjelpe de uunngåelige faste kostnadene. Dette er sannsynligvis en utilsiktet effekt av tiltaket, men den oppleves urettferdig. Vi håper at derfor myndighetene raskt vil se på endringer i ordningen slik at også bedrifter som er i omstilling og satser, samtidig som vi er berørt av sesongsvingninger, kan få hjelp.

Hva tenker du om fremtiden?
- Det som er sikkert er at den Arven AS som kommer ut av denne tøffe perioden, er ikke den samme selskapet som gikk inn i den. Jeg tror også vi vil se en endring i markedet og et skift i bransjen. Både kunder og forhandlere vil bruke tid på å komme tilbake til det normale.

- Men jeg tror oppriktig at en bedrift som har som mål å gjøre livets viktige begivenheter vakrere, alltid vil ha livets rett!