Steinar Nævdal er adm. direktør i BIR.
Steinar Nævdal er adm. direktør i BIR.

I dag snakker vi med: Steinar Nævdal

30.03.2020

BIR holder oppe aktiviteten som normalt og frakter daglig bort vårt smitteavfall. Samtidig skal de gjennomføre alle prosjekt som planlagt.

______________________________________________

Navn:              Steinar Nævdal
Tittel:              Adm. direktør
Bedrift:           BIR
Omsetning:     800 mill
Ansatte:           450
Kjernevirksomhet: Renovasjon
_______________________________________________

Hvordan er hverdagen i bedriften akkurat nå?
Her går faktisk alt som normalt. Vi er i normal drift i et unormalt samfunn. Både innsamling og avfallshåndtering fungere som det skal. Vi har så langt ingen syke, men har en del i karantene.
Situasjonen med mange i karantene medfører at vi har en oppgang i avfall fra private, men samtidig ser vi en halvering i næringsavfall pga at aktiviteten i andre bedrifter er redusert eller stoppet opp.
For å redusere egen sårbarhet har vi delt mannskapene inn i fire enheter slik at om det skulle bli sykdom eller smitte i en enhet, kan vi ta ut den og overføre aktiviteten til en av de andre enhetene.

Vårt samfunnsansvar er å håndtere byens avfall og holde folk i arbeid, og vi forventer at vi skal gjøre dette gjennom hele koronaperioden. Vi ønsker også å opprettholde alle våre prosjekt som pågår, for å redusere på dem skaper bare ekstra vansker for våre samarbeidspartnere.

Gjenbruksstasjonene går også som normalt, men med god fysisk avstand på 2 meter. Men gjenbrukshallene har vi stengt, her ble det for tett kontakt mellom folk.

Er vel utfordrende med smittefarlig avfall?
Ja, vi har avfall fra sykehus og andre smittefarlige steder, men dette er avfall vi er vant til å håndtere. Vi har faste sikkerhetsregler, og hansker er selvsagt pålagt, så også her går det i henhold til vanlige rutinger.

Vi har også sikret opp backup om våre ansatte skulle bli rammet. Fra perioden med svineinfluensa gjorde vi avtale med alle de private renovasjonsselskaper slik at vi kan avhjelpe hverandre med mannskap om en slik situasjon skulle oppstå.

Hvordan opplever de ansatte i bedriften situasjonen?
Her har alle stilt opp og slutter fullt opp om at vi skal ta unna byens avfall. Vi har vært heldige og har under 20 i karantene av 450 ansatte. Og vi har ingen permitteringer så langt. Vi jobber for å opprettholde våre forpliktelser til andre leverandører og opprettholde bestillinger for utbygginger.