Stina Kildedal-Johannesen og Lars Giil i Hansa Borg har begge hjemmekontor.
Stina Kildedal-Johannesen og Lars Giil i Hansa Borg har begge hjemmekontor.

I dag snakker vi med: Hansa Borg Bryggerier

26.03.2020

Utelivsbransjen får seg en kraftig smell og Hansa Borg tror vi vil se endringer i bransjen etter dette. - Det er eksamen i ledelse for tiden, forteller adm. direktør Lars Giil.

__________________________________________________
Navn:                 Lars Giil og Stina Kildedal-Johannesen
Tittel:                Adm. direktør og leder for kommunikasjon og bærekraft
Bedrift:             Hansa Borg Bryggerier
Omsetning:       1,1 mrd kr (uten særavgifter) 2,7 mrd kr (ink. særavgifter)
Antall ansatte:   287
Kjernevirksomhet: Bryggeri
____________________________________________________

Når inntraff situasjonen i Hansa? 
- Vi fikk det første signalet for 3-4 uker siden, da Heineken varslet at James Bond-premieren ble utsatt. Gjennom samarbeidet med Heineken får vi signaler fra utlandet som er relatert til større arrangement, som f.eks EM i fotball og som nå - James Bond, forteller administrerende direktør i Hansa Borg Bryggerier Lars Giil.  

Hva er status nå? 
- Etter dette gikk det fort. Vi begynte med tiltak som å sette ut håndsprit og informasjonsplakater om smittevern og plutselig var det nedstenging over hele landet. Det skjedde uvirkelig fort, forteller Stina Kildedal-Johannesen, leder for kommunikasjon og bærekraft. 

- En stor del av vår omsetning er tilknyttet uteliv, festivaler og arrangementer. Det sier seg selv at inntjeningsgrunnlaget svikter. Vi taper i flere ender både omsetning og markedsstøtte. Dette har konsernet aldri vært med på før, konstaterer Lars Giil. 

- Det kunne ikke inntruffet på et verre tidspunkt, sommersesongen er essensiell for oss. Hele perioden fra april til september kan bli påvirket, legger Stina Kildedal-Johannesen til. 

Blant tiltakene Hansa Borg har innført inkluderer dette reisestopp, hjemmekontor, soneinndelinger og andre smittevernstiltak. – De ansatte i produksjonen stiller fremdeles fysisk på jobb for å opprettholde produksjonen ved anleggene våre, men vi er bekymret, for vi har mange nøkkelpersoner med spesialkompetanse i bedriften, alt fra bryggerimester til laboratorieingeniør - ansatte som vi er helt avhengige av for å holde hjulene i gang. Så vi må holde oss friske, sier Giil. 

Hvordan opplever de ansatte i bedriften situasjonen vi nå står i? 
Rett før dette inntraff rakk vi å ha allmøter. Der gikk vi blant annet gjennom viktigheten av å støtte myndighetenes tiltak for å begrense koronautbruddet og hvordan situasjonen ville påvirke oss. Nå har vi ukentlig dialog med alle tillitsvalgte. Det er en spesiell stemning, men høy moral, sier Giil. 

- Vi er veldig takknemlige for at de ansatte tar del i dugnaden, de står på hver dag. Målet vårt er å opprettholde produksjon og drift, legger Kildedal-Johannesen til. 

Hvordan utfordres ledelsen i disse dager? 
- Vi må ta tøffe grep om dagen, så det gjelder å balansere og motivere. Ledelsen må være flink til å forklare hvorfor vi gjør som vi gjør. Organisasjonen må være løsningsorientert og fleksibel. Vi står i dette sammen, men det er definitivt en eksamen i ledelse. 

Hvilke av myndighetenes tiltak har hatt størst betydning for dere, og hvilke nye tiltak hadde vært viktig for Hansa Borg? 
- Myndighetene traff spikeren på hodet med permitteringsløsningen. Det har hjulpet oss veldig. Nå blir det spennende å se om dette blir forlenget utover de 20 dagene medarbeiderne får full lønn. I tillegg er det knyttet stor spenning til om staten klarer å utbetale dagpenger. Et alternativ kan være at bedriften forskutterer. Vi er i dialog med både NHO og NAV i forhold dette og om hvordan det kan løses, sier Giil. 

- Bedriftsøkonomisk er det den beste løsningen at bankene vurderer hvem som trenger hjelp og ikke. Her har bankene den beste kompetansen. Staten kan ikke gå inn og redde alle bedrifter som nå går i minus, det sier seg selv. Vi vil nok oppleve en form for endevending av aktører som er på banen, særlig med tanke på utelivsbransjen. Det er trist for alle de som får revet vekk inntektsgrunnlaget sitt, legger han til. 

- Et annet problem nå er den høye kursen på Euro. Vi opplever store kostnader knyttet til valutaeffekten, dette er problematisk. 

Hva synes dere er det aller mest problematiske med Korona-epidemien? 
Utelivsbransjen får seg en kraftig smell nå. Det har lenge vært tilløp til kjededannelser, og vi er ikke sikre på om det nå vil bli flere store kjeder eller flere enkeltbedrifter, men vi vil nok se en endring, forteller Giil.  

Epidemien og konsekvensene av denne er ellers en ny problemstilling for oss, for den viser hvor sårbare vi er i forhold til spesialkompetanse. 

Hva har overrasket dere positivt i denne situasjonen?
- Stå på viljen, samholdet og positiviteten blant de ansatte, sier Kildedal-Johannesen. Folk heier på hverandre og arbeidskulturen er kjempebra, til tross for at vi er i en spesiell situasjon.

- Ledelsen har respondert fantastisk. Organisasjonen er påskrudd døgnet rundt. De ansatte skjønner alvoret og forstår situasjonen. Vi ser hvor viktig det er at vi har gode, sammensveisede team. Hansa Borg håndterer dette bra, sier Giil. 

Hvordan kobler dere av? 
Friluft og familie er viktig i disse tider. Vi som ledere reiser mye mindre nå og det er en avkobling i seg selv. Men det er viktig å holde seg i aktivitet også. 

Når alt dette er over; hva tror du blir det viktigste Korona-epidemien lærte dere? 
- Vi ser hva vi er i stand til å få til uten å reise, så behovet for reising har gått ned. Vi finner nye måter å jobbe på og digitalt har nok organisasjonen hoppet frem en del hakk, sier Giil. 

- Dette passer godt inn i vårt arbeid med bærekraft, avslutter Stina Kildedal-Johannesen.